Säsongen 2015

Sammanfattning 2015

Renovering av skrovkädsel pga läckage, rev bort det gamla i höstas och monterade dit ny klädsel nu i våras. Tyvärr fick en del trä stryck av vattnet som kom in, men det synns inte under dynorna. Även ett av facken blev ganska hårt angripet, får se vad som ska göras åt det framöver.

Sommaren började ganska dåligt men från mitten av Juli så blev det ok. Verkar vara tät vid överbyggnaden då det regnat ganska mycket men är fortfarande torr invändigt. Så det troliga läckaget som förstörde en del av inredningen var vid inre hörnen på framrutan. Detta är åtgärdat med tätmassa.

Även nya kapellet fungerar skapligt trots blixtlåset mellan främre och bakre delen sydes på fel del av kapellmakaren, vilket gör att det är besvärligt att få på kläpparna blixtlåset.

Några bilder från Örholmarna StAnna skärgård i Augusti

Lite smolk i bägaren har det varit efter flera år utan större problem. Motorn började läcka olja strax efter vi sjösatte, inte mycket, men nog så irreterande då en doft av varm motorolja sprider sig i båten. Var lite orolig att det var främre vevaxeltätningen som tackat för kaffet, för oljan samlades i kölsvinet under remskivan, kanske en matsked efter ca 1 timmes gång. Men efter lite torkande och letande så såg jag att tätningen mellan insug och motor hade gett sig, oljan rann sedan ner bakom remskivan och stänkte runt på svängningsdämpare och aggregat (fläkt) remmen.

Generatorn sade också upp sig under sommaren, men det hände på väg hem ca 10 min från hemmahamnen, så det var ingen fara. En ny maringenerator inhandlades för den billiga pengen av 1900kr.

Båten är nu uppe och står på garage infarten, tog upp lite tidigt för att kunna fixa oljeläckaget innan vinterbestyren. Nya insugapackningar skickades efter från USA passade på att köpa lite slitdelar till Cheva pickisen samtidigt.

Så tömma motorn på vatten och bort med insuget, där ser man att i framkant saknas den svarta silikonsträngen, den satt helt lös utan vidhäftning. I bakkant ser det ut som det ska.

Göra allt rent, även insugsbultarna rengöres för här måste det på gängtätning annars så tränger oljan upp.

Fördelaren tillbakamonterad ser ut att hamna exakt i samma läge som innan demonteringen. Behöver troligtvis inte ställa tändningen.

Sedan återstår bara förgasaren och vänta några dagar innan kylvatten fylls på, silikonet ska härda och packningarna sätta sig. Sedan provstart för att se att allt är tätt och sedan konservering för vintern.

Ska även köpa en ny givare till färskvatten tanken tå mätaren står på fullt även med nästan tom tank. Dock så går mätaren till tomt när tanken är helt tom. Konstaterat att givaren är trasig då man bara lyfter lite på flottörkroppen så blir det avbrott i givaren och mätaren slår i endläget.

Till säsongen 2016

 

Till säsongen 2014