Säsongen 2017

Sammanfattning av 2017

Blev en del båtåka under sommaren. Har dock hört ett litet missljud från drevet när man svänger. Dax att ta tag i det problemet när båten kommer upp.

Dock så blev det lite merjobb vid bottentvätten efter upptagning, bottenfärgen åker bort i stora sjok, ser för jäkligt ut. För många lager har byggts upp under åren. Bara bita i det sura äpplet och skrapa rent. inget kul när båten står på trailern, blir bara lite trångt. Epoxybehandling blir i vår när man ändå håller på.

Så till missljudet, av med drevet, skulle ändå byta bälgar. Och då visar det sig att knutkorsen är ganska glappa. Blir att byta, dock lättare sagt än gjort. Drevet ska egentligen delas vid övre lagerhållaren för att få bort inre drivknuten. Men det låter sig inte göras pga fasterjade skruvar och ska man börja bryta i dessa så kommer det att ta med sig mycket mer i reparationkostnader. Efter viss fundering och en hel del mätande så kommer jag fram till att det bör gå att få plats att pressa ur knutkorset på plats. Dock behövs det lite specialmothåll vilket måste vara delbart, annars så kommer korsets lagerkopp att låsa fast mothållet och korset blir omöjligt att få bort, då det låser fast sig mot flänsen för bälgen.

Seger över alla som säger att det går inte att montera bort inre drivknuten utan att dela drevet, det gör det visst.

När väl drivknutspaketet var borta från drevet var det en baggis att byta korsen. Sedan så skulle det tillbaka till drevet, omvänd ordning dock lite knöligare när man måste vara rädd om nållagren i kopparna.

Nu får drevet stå i garagevärmen under vintern, monteras med nya bälgar och kylvattenstos i vår.

Putsade även upp däcket så man slipper det i vår, syns rejäl skillnad.

Fortsättning följer

Till säsongen 2016
Till säsongen 2018