2011-10-17
Äntligen tog jag mig i kragen och uppdaterade sidan lite.
Angående förgasaren så blev det en hel del skruvande men nu fungerar det till 99%. Fick byta tillbaka bränslenålarna till V8 bestyckning. Antagligen är bestyckningsatsen för V6 avsedd för bilmotor, men en båtmotor kräver mer soppa vid gaspådrag.
Förgasarbytet blev lyckat, det blev helt klart mer kraft i maskinen.
Båten upptagen passade även i år på när det var fint väder i mitten av September
Har haft lite problem med toan i sommar, inte själva toan utan en kulventil till spolvattnet som kärvat ihop. Försökte få den att släppa med milt våld men då hände det obehagliga saker. Genomföringen /arna som var av nylon/plast knakade och det började fukta vatten. Kulventilen fick då vara, hade ingen lust att ta upp för att byta genomföringar.
Vi fick använda en tillbringare för att slå i spolvatten i holken. Det funkade hyffsat under sommaren. Det var tur att kulventilen för tömmningen av tanken var ok.
Så projekt byta genomföringar satte igång direkt när båten var konserverad och täckt. Gick faktiskt ganska smidigt trots att det är trångt som fa..Nu blev det genomföringar i mässing / brons
Kulventilerna smörjdes upp med vattenfast fett (vattenpumpsfett) och fungerar igen, så dessa återanvändes. Bytte även sanitetsslangarna när ändå allt var bortplockat. Inget kul o riva i sanitetsurustningen, är ett sant skitgöra
Då genomföringarna sitter i ett infällt utrymme i botten så gjorde jag en platta med en gummiduk på och pressade upp mot botten över utrymmet. Det gick då att fylla på vatten genom en slang kopplat på ventilen för spolvattnet inne i båten, utrymmet runt genomföringarna fylldes med vatten och även upp i utloppet för tanken, på så sett kunde jag kolla att det blev tätt redan nu.
Har en gammal mekanisk sumlogg vilken funkat hitills men på sensommaren sa den tack för kaffet. Tror wiren gick av och det finns, vad jag vet, inga reservdelar idag. Men på något sett ska jag se om den går att fixa. så det får väl bli nästa projekt
111226
Bortmontering av givarpropellern, hittade inte verktyget som måste till för att få bort propellern från hylsan. Fick tillverka ett eget av en plåtbit.
Mycket riktigt så var wiren av ca 20 cm från givarpropellern.
Ett helsike att få bort wirestumpen från givarpropellern, vill inte förstöra den då det finns inga nya att få tag på. Efter en del lirkande och milt våld så släppte wiren
Efter lite funderande så tror jag att jag kom på ett fix för wiren som bör hålla. Är ju inte några stora belastningar på wiren, och det finns gått om utrymme i ytterhöljet.
Lagade med en hård tryckluftslang med innerdiameter som var något mindre är wirens ytterdiameter. Slangbiten värmdes med hetluftspistol och pressades på wireändarna som jag droppat superlim på.
Wiren lagad och tillbaka i höljet, även givarpropellern på plats. Utvärdering blir nästa säsong.
Byggde ju en drevlyft för några år sedan, finns några bilder på den tidigare i dagboken.
Den fungerade, men det finns inget som inte kan bli bättre. Så blev lite svetsjobb och modifieringar, bla större hjul, och kan nog säga att den blev 100 gånger stabilare.
120515
Långt mellan uppdateringarna nu.
Båten har polerats och däcket håller fortfarande bra glans efter vattenslipen för några år sedan.
Blir nog sen iläggning i år då vi håller på att måla fasaden, vindskivor och fönster på huset. Stressigt då ställningen är hyrd på en månad.
Byte av bälg står på schemat, bara att konstatera att modifieringen av drevlyften var en succé. Fungerade helt enkelt klockrent. Bara en sak som jävlas som vanligt, avgasbälgen är ett helv... at få på drevet.
Avslutar med en bild på ett av våra blommande äppelträd.