100911
Säsongen slut för denna gång, båten torrsatt med viss möda. Naturligtvis pajade pickupen när vi skulle ta upp båten, generatorhaveri. Fick ta Volvon (S80 T6), var gränsfall på rampen men upp kom båten. Inte en havstulpan, kanonbra bottenfärg.
Nu börjar arbetet med att byta insug och förgasare.
Dom gamla prylarna är bortrivna och jag håller på att bygga upp det nya. Gasreglage och div. annat passar inte rakt av utan måste flyttas bakåt några cm. Det görs med några 6 mm aluminium distanser.
100921
Prylarna på plats. Lite strul med tändningen då jag råkat sätta fördelaren i fel läge, motorn startar inte, klantigt av mig.
Men efter lite mek så kom motorn igång. Verkar funka, svarar mycket rappare på gasen nu, men hur det går när motorn belastas är en annan sak och det blir inte svar på förrän nästa säsong.
101101
Nästa projekt blir att installera en nivåmätare för vattentanken. Vi har sett att det blir lite osäkert med att inte veta hur mycket färskvatten man har ombord. Är onödigt att släpa med sig vatten hemifrån när tanken är halv, men man tror att den nästan är tom. Eller det värsta att inte ta med vatten fast tanken är nästan tom.
Givare och mätare har inhandlats men här uppstår ett litet problem. Givaren finns bara i vissa standard längder, vilket gör att jag måste välja en för kort givare i förhållande till tankens djup. Nästa steg på givarlängden blev för lång med ynka 2 cm.dvs. den sticker upp på ovansidan av tanken.
Finns visserligen några andra typer av givare som passat tankdjupet perfekt, men då kommer en annan begränsning in i bilden, har bara 5 mm utrymme mellan mansluckan på tanken och undersidan av den förliga kojen. Så givaren får inte bygga mer än max 5 mm ovan tanken.
Tillbaka till den något för korta givaren, om den monteras rakt av så kommer mätaren att indikera att tanken är tom när det är minst 10-15 liter kvar. Det vill jag undvika, så jag svarvade till en distans av delrin. Detta gör att givaren kommer ner så att den visar tomt när det är ca 5 liter kvar.
Det här gör dock att den kommer att visa full tank fast det felar ca 15 liter. Det är dock bättre att den ligger kvar på fullt lite längre i dom lägena som man har fyllt upp vatten tanken till bredden. Normalt så fyller vi aldrig så mycket vatten.
110115
Blir inte så mycket gjort med båtem pga den förb... vintern som bjudit på långvarig kyla o massor med snö.
Har i alla fall monterat instrumentet, sitter under regulatorn till solcellen inne på toan. Återstår lite kabeldragning.
110606
Långt mellan uppdateringarna nu.
Vattenmätaren driftsatt, monterade en strönbrytare så mätaren inte är i drift hela tiden, fungerar klockrent.
Båten är även sjösatt 20:e maj. Test av nya förgasaren var ju ett spännande kapitel, funkade nästen till belåtenhet. Fick helt klart mer effekt i maskinen men har fått en s.k."lean spot" runt 1500-2000 varv dvs motorn får för lite bränsle just vid dom varvtalen.. Detta finns det flera teorier om vad det beror på, återkommer till detta.
Första övernattningen blev nu i helgen.