100214
Första uppdateringen i år.
Pga av dom extrema vinterförhållanden vi har just nu så ligger projektet nere.
Det ända som sker är att försöka hålla press och ställning så snöfritt det bara går.
Har skottat av ca 30 cm snö två gånger och nu idag så var det ca 15 cm igen.
Var tvungen att skotta av taken på husbyggnaderna på tomten också.
100405
Äntligen börja våren göra sina framryckningar.
Bara att ta tag i höstens påbörjade arbete, dvs nerslipning av oxidskiktet på däckets gelcoat.
Räknar med 2-3 dagars jobb så är däcket klart.
Det som jag gjorde i höstas är lika blankt som då, verkar som det är beständigare än bara rubbing. Har ju inte ens vaxat men det blir nästa steg för att försegla ytan
100417
Slipning, polering och vaxning av däcket är klart. Blev faktiskt över förväntan, nackdelen när man får upp glansen är att man ser alla skavanker som blivit under årens lopp. Men men man får väl ha lite överseende, med tanke på att damen är 45 år.
Även överbyggnaden är färdig vaxad, återstår skrovet. Vilket bör vara klart den närmaste veckan.
100525
Båten sjösatt 100522, gick utan problem.
Dock så ser hemmahamnen ut som en byggarbetsplats för tillfället. Det anrika båthuset har fått vika ner sig för ett modernare sådant.
Kommer antagligen bli någon form av sjökrog på övervåningen. Bara att hoppas att det blir färdigt innan högsäsongen drar igång
100717
Vilken sommar, båten utnyttjas så fort vi har tid. Har varit klent med uppdateringen av sidan, mest pga att jag glömmer kameran hemma.
Men kom på att jag har ju en ny mobil med hyffsad kamera så plockade några kort med den
Slipade ju däcket vintras / våras för att få varaktighet i glansen, håller fortfarande. Dock så kan man i visst starkt solljus se tunna sliprepor, så det får bli en omgång till med ännu finare vattenslip.
Motorn är lite seg när man är fler än 3 personer i båten, det fungerar men tar ett tag att gå över planingströskeln, så har det varit sedan vi köpte båten så maskinen är i minsta laget. När vi bara är 2 så fungerar det helt ok, båten går snabbt upp i plan.
Av denna anledningen så har jag forskat runt på nätet och kommit fram till att våran motor Volvo Penta aq 175a 170 hk är en GM 229 i grunden.
GM 229 3,8 liter fanns i två utföranden en 170 hk och en 190 hk och det ända som verkar skilja är förgasaern och insuget. 2 port på 170 hk och 4 port på 190 hk. Så nästa projekt är att byta insug och förgasare. Blir troligtvis Edelbrock prylar.
100827
Nu är lite prylar inhandlade. Blev Hansen Marine som leverantör via J&J Performance här i Norrköping.
Var lite orolig ett tag att paketet skulle bli för högt men då Edelbrock förgasaren är lägre än nuvarande förgasare, så blev det hela 2 cm till godo upp till undersidan av luckan i aktersoffan.