090608
Första uppdateringen på nästan ett år, har inte funnits mycket att skriva om. Projektet har legat nere i vinter.
Nu i vår har jag fixat det irreterande vattenläckaget som funnits. Båten har tagit in lite sjövatten den senaste säsongen. Har varit lite halvbesvärligt att lokalisera. Då läckaget varit väldigt litet, knappt en halvliter på en vecka. Tätning drev-akterspegel, drevbultar, dyvika har varit misstänkta kandidater.
Fyllde kölsvinet med vatten och såg då att dyvikan fuktade mellan akterspegelns utsida och dyvikans infästning. Denna monterades bort och tätades om.
Båten är nu sjösatt och provkörd, allt fungerar.
Värr var det med dragbilen, När vi backade ner trailern på rampen gick ett bromsrör sönder, pedalen i botten. Vilket skit och Chevan som var besiktigad dagarna innan, bromsröret missade Bilprovningen men främre regskylten satte dom dit mig på. Oläsbar, dold montering. Tjena den har ju alltid varit monterad så. Idioter.... Nu gick det ju bra pga rampen är inte så brant, fick linka hemmåt med dålig broms på bara framhjulen. Blev att slänga sig under bilen och montera ett nytt längdsgående bromsrör.
090919
Sajten flyttad till egen domän, Telia tyckte inte det var lönsamt längre med hemsida på bredbands abonemanget. Blev ett sabla jobb att ändra alla bild länkar.
Blev dåligt med bilder från sommaren, glömde kameran hemma varenda gång vi skulle ut med båten.
Nåväl, en sak har jag fått lite bilder på, nämligen den urusla vattenkranen. Tröttnade på att kranjäv... lossnade och man fick den i näven när man skulle stänga av vattnet.
Inte nog med att man står där med vredet i näven det blir fontän rakt upp ur vredhålet. Pumpen går hela tiden när detta händer, sitter en strömbrytare i kranen och den hamnar i på läge när vredet lossnar.
Så bort med skiten och dit med en ny kran och en tryck avkännande pump.
Sedan har båten torrsatts trots fint väder i mitten av September. Skönt att slippa hålla på i regn och blåst.
091010
Då hösten varit ganska varm så tog jag beslutet att börja göra något åt däcket, det har börjat bli väldigt matt.
Trots att jag gjorde en kraftig ansträngning med proffsmedel våren 2008 så oxiderar gelcoaten.
Nu blir det att vattenslipa hela däcket, börjar med 600 papper och avslutar med 1000 papper. Efter det så blir det maskinpolering med peakrubbing.
Resultatet ser väldigt bra ut, men återstår att se om det är beständigt. Borde vara det då jag får bort oxiden på djupet.