Till Sommaren 2005
Hösten 2005

050922

Ja då kom båten upp på land, lite tidigt men det är skönt att det är gjort.

Det visade sig att bottenfärgen Hempels hard racing xtra gjort sitt jobb, inte en snäcka.

Byte av olja gick som en dans med Biltemas billiga elektriska oljepump, man måste bara se till att motorn är varmkörd, bytet gick på 7 minuter.

Har ju tidigare skrivit om att jag skulle göra om komp provet då det visade lågt på 2 cylindrar i sommras, nu gjorde jag provet på varm motor, tyvärr så visar det samma resultat. Detta innebär att den ena toppen måste bort, som om man inte hade tillräckligt med jobb.

På sista bilden så ser man flödesmätaren till bränslet, den är kopplad till Ekolodet, se under sommren 2005

 

051008

Har börjat riva maskinen, lika bra att passa på när vädret är så pass bra. Förgasare, insug, fördelare och avgaslimpa plockades bort för att frilägga toppen.

Och vad ser jag när avgaslimpan plockades bort, jo det var rost porer i den så en liten mängd vatten hade trängt in. Ser man, provtryckte ju limporna för två år sedan och då var dom felfria. Blir att investera i nya. Hade jag inte räknat med :-((

Toppen började skruvas bort och vad händer det sköljer ut kylvatten ur ett av dom yttre bulthålen, satan säger jag bara, trots att motorn är tömd via undre kylarslangen så finns det vatten kvar. Nå det blev att suga upp vattnet via en slang som stoppades ner i bult hålet. Fick som tur var inte in vatten i cylindrarna och oljan.

Cylinderloppen ser riktigt fina ut, det syns att man har konserverat med olja. Nu ska toppens ventiler fixas, funderar starkt på att ta bort den andra toppen också när jag ändå håller på.

 

051030

Har lämnat in topparna på Lindells motorrenoveringar här i Norrköping. Fräsning av ventilsäten och slipning av ventiler, 2000 pengar för bägge topparna, nya ventiltätningar ingick i det priset. Klart billigast i stan. Firman rekomenderas starkt.

Topparna tog en vecka att fixa så nu är bitarna på väg tillbaka på motorn. Momentdragning av topparna och montering av vippor och stötstänger. Honade även ur cylindrarna för att bla få bort sotkanten överst i cyllarna. Resten kommer på plats imorgon, hoppas jag.

 

051106

Idag så skulle provstart ske var det tänkt, slog på huvudbrytaren och i med tändninsnyckel och vred om, spänningen är oliiiidlig, skulle den hoppa igång? Joo nog faan hoppade den igång med ett illvrål på 3000 varv. Stängde blixtsnabbt av igen. Efter ca 1/2 timmes felsökning hittade jag felet, hade vänt förgasarfots packningen åt fel håll så den drog tjuvluft genom ett ganska stort hål. Satan så irriterande :-(((.

Nåväl efter denna lilla insident så blev det ett nytt startförsök, perfekt, hoppade igång och gick kanonbra, ställde tändningen och konserverade maskinen igen.

 

051105

Tog nytt komp. prov, 10,8 kg på alla burkar, perfekt. Ska ligga mellan 10-11 kg

Till Vintern 2005/2006