Sommaren 2005
Till Våren 2005

050702

Händer inte så mycket med projektet just nu, vi försöker utnyttja båten så mycket som vädret tillåter. Är dock inte nöjd med propellern, får se vad jag ska göra. Verkar vara en hel vetenskap med dessa skruvar.

Lägger upp lite skärgårdsbilder i brist på annat.

 

050719

Vädret är toppen och vi är ute så mycket vi kan. Men vid förr förra resan så hände något som var väldigt irreterande. När vi startade upp för att åka hem efter ett par dagars båtliv så märktes det direkt på motorn att det inte stod rätt till. Detta besannades också när jag skulle gasa på, motorn totalt kraftlös och skjuter i förgasaren. Blev att puttra hemmåt i 6 knop :-(.

När vi kom i hamn så börjar man ju fundera vad som är felet, ser inget direkt men beslutar att plocka bort förgasaren och ta med den hem, enklare att kolla den hemma där det finns tryckluft för renblåsning

Jaha var bara att packa ner verktyg (tur att man har resurser på den fronten) och åka ner till båten igen för att felsöka, ett jävl.... åkande blir det 6 mil enkel resa.

Ja det var bara att bara att börja, dit med den rengjorda förgasaren, bort med stiften, ta kompprov dit med nya stift. Startar motorn som går skitdåligt, kopplar på strob. lampan och där har vi felet, tändningen står 15° fel. Ställer in dom rätta värdena och motorn spinner igen. Är ett mysterium hur detta kunnat inträffa.

Komp provet återkommer jag till, är inte nöjd med värdena på två cylindrar. Gjorde provet med kall motor och det är inte rättvisande, kommer att göra om det i höst så får vi se om topparna ska av i vinter.

Senaste turen funkade maskinen som den ska, så tändningen var huvudboven i dramat

 

050820

Fortsätter att lägga upp lite bilder från sommarens båt turer.

Som jag har skrivit så händer det inte mycket med projektet just nu.

Har dock betällt ett ekolod med flödesmätare för bränslet, vill hålla koll på var båten går snålast.

Något som oxå ska monteras är fenderhållare på förpulpiten.

 

050905

Sen sommaren visar sig på sitt bästa sätt, fortfarande temperaturer över 20 grader.

Har investerat i fenderhållare och ett ekolod med bränsle mätnings funktion. Vi tröttnade på att ha fendrarna i ett av skåpen i sittbrunnen, skåpet behövs till annat. Nu blir det också lättare att komma åt fendrarna.

Ekolodets givare monterades på en ekbräda som skruvades fast i aktern över vattenlinjen, sladden drog jag in genom ett ventilations hål. Lite besvärligt att få fram alla kablar till lodet vill inte göra massa hål i onödan. Bränsle funktionen visade sig användbar rätt marschfart var inte där man trodde, gick faktiskt att köra mer ekonomiskt.

 

Till hösten 2005