Lackning av aktersoffan klar. Isolering på densamma monterad.
Jävlades naturligtvis med lacken fick en rinning :-( . Men det var bara att slipa ner och se glad ut, så går det när man har för bråttom.
Det är nu Lördag 8/3-03
Soffan monterad i båten, håller på med dom fasta bitarna i soffans förlängning in under skandäck. Ser ganska bra ut, känner att det var den stora biten i hela renoveringen som kom på plats. Kvar att göra är ryggstödet.
Ytterligare lite el blev klar.
Funderar på var huvudströmbrytaren ska sitta, kommer fram till att den passar bäst vid förarplatsens batteri förvaring. Då den är ihop med batterierna så blev det en gastät brytare (dyrare naturligtvis) men vågar inte ta några risker med knallgas. Har nämligen smällt ett av båtbatterierna när jag svetsade på trailern. Kunde gått riktigt illa tur att det var nära till duschen, savelsyra i hela garaget men det är en annan historia. Batterierna kommer även att ventileras ut ur båten via en genomföring i skrovet.
Var tvungen att såga till en distans för att brytaren inte skulle sticka ut för mycket genom panelen.
Bitarna till den fasta delan av aktersoffan är färdiga och lackade.
Bitarna på plats på ena sidan av aktersoffan. Det stora öppna facket ska anv. till förvaring av gummibåten.
Har gjort mycket småplock med el och inredning, har tagit mycket tid och därför är sidan inte uppdaterad på ett tag.
Nu är det i mitten av Mars vecka 12 närmare bestämt och solen skiner 10 grader varmt, passade då på att ta semester. Det behövdes då jag ska montera badplattformen.
Mycket mätande för att få den rak och centrerad. Naturligtvis så passar inte fästena in i rören på plattformen, det har kommit in svetsloppor från tillverkningen, faaa..... och åter faa... sån tur är så har jag tagit med mig vinkelslipen bara att kapa fäströren till det avståndet där lopporna sitter. Det känns inte bra att sätta skärtrissan i nya grejer.
Nåväl, fästena kom på plats, sedan kom det roliga att få dit bryggan. Efter lite funderande och hjälp av min sambo så blev det att palla upp en bock som bryggan kunde vila på i rätt höjd.
Det visade sig att skruven jag köpt var i kortaste laget, sambon fick ta en tur till Claes Ohlsson för att bättra på skruvsortimentet.
Montaget av plattformen tog tid totalt 3 dagar, men nu sitter den där.
Tidplaneringen är nu att få igång elen ombord, förhoppningsvis utan några kortslutningar :-))
Gårdagen var varm och skön idag Torsdag 20/3 blev kall, runt nollan hela dagen vilket gjorde att jag arbetade med trailern istället. Den står hemma på tomten så man kan gå in mellan varven.
Har tidigare berättat att svetsen jävlades och mina misstankar riktades mod svetstråden, jag satt dit en ny trådrulle och vipps så gick det att svetsa igen :-).
Det har kommit dit hjul på trailern, håller nu på att svetsa stävstöttan. Har även fått draginfästningen svetsat., var tvungen att leja bort det jobbet då min svets är för klen att svetsa i 50 mm massivt rundjärn. Tur att man har snälla arbetskamrater på verkstaden inom företaget jag jobbar på. Ett speciellt tack till Göran Nöjd på verktygsförrådet som har ställt upp väldigt mycket.
Söndagen 23/3 bjöd på kalas väder mycket småplock blev färdigt.
Tex. låsen till aktersoffan, blev lite pilligt att få till dessa, fick fräsa ur lite på soffan där haken skulle möta spännanordningen för att få rätt vinkel på denna, den åkte upp annars. Lite svårt att utföra det jobbet när soffan var på plats i båten, men Dremeln fixade till det. Blev en jäkla massa slipdam i båten.
Fixade även till kabelkanalen från instrumentpanelen ner till "batterilådan", blev trångt, mycket kablar blev det. Var lite krångligt då den är skruvad från toautrymmet samtidigt som man skulle hålla den på plats på andra sidan skottet. Skulle behövt armar som en orangutang. Men bred maskeringstape är bra till mycket, tejpade kanalen mot skottet den satt fast lagom till att skruvarna fick fäste.
Fixade till kablarna i "elskåpet". Relät som syns mitt på bilden har den funktionen att det bryter bort alla förbrukare när huvudbrytaren slås av.
Började även klippa till mallar för dynorna till aktersoffan.
Batterierna har monterats och elen är klar så när som på två saker. Det ena är att skiljerelät är inte inköpt än men kablarna är dragna så det är bara att koppla in när jag har det i min hand. Det andra är att kablarna till kylen är inte dragna ännu.
Dax att prova elfunktionerna, vrider om huvudbrytaren och helt plötsligt så börjar saker fungera i båten. Kul att något händer när man trycker på en knapp. Men naturligtvis så finns det ett smolk i glädjebägaren, färskvattenpumpen visar sig med sin sämsta sida dvs död när man vrider på kran. Det visar sig att strömbrytaren i kranen i princip har gett upp, obelastat så kommer det ut 12 volt på ledningen till pumpen men när man lastar så försvinner spänningen. Vad göra? Jo fram med ett relä och koppla i mellan pumpen och brytaren så har man väckt liv i pumpen igen.
Ryggstöden till aktersoffan är klara dock ej betsade och lackade. Det är tre sektioner som bildar ryggstöden dessa kommer att gå att plocka bort för att få en större yta på aktersoffan. Alla mallar till dynorna är tillklippta, den ena mallen syns på bilden längds ner till höger. Jag ska beställa skumplast i veckan som kommer.
Durkarna på "batterilådorna" har kommit på plats.
Ryggstöden till aktersoffan är lackade och klara, återstår låsanordningarna till ryggstöden så dessa inte åker omkring på soffan. Är inte riktigt klar med hur låsen ska se ut men det lutar åt att använda samma typ av lås som till aktersoffan.
Har börjat med att skrapa bort gammal förnissa på sprutlister, grabbräcken och göstake. Det var ett tag sedan dessa detaljer fick lite omvårdnad, så med lite bets och ny förnissa så blir dom fina igen. Göstaken plockar jag bort för att göra iordning hemma, enklare så. Tyvärr så går inte dom andra detaljerna att plocka bort på ett enkelt sätt så dom renoveras på plats.
Håller även på att installera kyl aggregatet av supercool typ. Men det här aggregetet har jag tagit från en kylväska jag hade stående. Blir lite konstruerande för att få till det.
Har som sagt tagit bort kylaggregatet från en kylväska.
Har skurit hål i kylskåpets vägg för att få igenom aggregatet, detta gjordes med Dremeln och en liten skärtrissa. Använder en bortskuren del från väskans lock för att få med fläktkanalen, där sitter också fläktmotorns fäste. Det som återstår är att passa in den "varma"delen på andra sidan väggen i kylskåpet, får nog använda delar från locket där också. Konstruerar under arbetets gång så det blir lite improviserat.
Måndag 7/4 blev inte mycket gjort, var tvungen att ta hand om träden på tomten då dessa skulle beskäras. Skiljerelät som jag beställt från Skyllermarks kom hem. Snabb leverans och bra prissättning, här i stan skulle en firma ha 850 kr Skyllermarks tog 395kr (mässpris) med kablar.
Tisdag. Håller på att ta hål på andra sidan kylen i ett skåp för att få ut den "varma" delen av kylaggregatet, vilket visade sig vara ett litet helv... kommer inte åt med sticksåg utan håller på att nöta med Dremeln, går inget bra. Måste se om det finns något annat verktyg att använda. Ska kolla läget hos Claes Ohlsson så får vi se.
Fick tag i en sågklinga till Dremeln hos Claes Ohlsson och då gick det bättre att få hål i skåpet. Det märks att det är bra kvalite på mahognyplyfan i båten för Dremeln fick jobba bra hårt för att komma igenom.
Sprutar in skum i väggen mellan skåp och kyl för att förbättra isolationen i kylskåpet.
Börjar polera rufftaket, gelcoten är rejält nergången men det verkar finnas hopp att det blir skapligt blankt. Får ta cleaner sedan autosol, rubbing, för att avsluta med vax.
Har fått hem skumplasten till dynorna så nu är det bara att börja sy (inte jag utan min sambo)
Fick ihop kylen idag Söndag 13/4, var lite besvärligt att få det att passa men nu sitter aggregatet där, fungerade också men får kolla kapasiteten när det blir lite varmare. Det montaget tog bra mycket längre tid än jag planerat.
Monterade även skiljerelät så nu är elen nästan klar, har kommit på att det skulle nog vara bra med några 12 volts urtag i ruffen. Så dessa återstår att dra kabel till.
Skulle även betsat grabbräcken och sprutlister idag men vad händer, jo jag glömmer betsen hemma. Grrrrrrrrrrrrrr.
Nu är det Påsk och fyra dagar ledigt. Grabbräcken och sprutlister har blivit betsade och lackade, lite skillnad mot tidigare. Polering av rufftaket klart även en del av skrovet färdigt.
Göstaken som är betsad och lackad har blivit monterad.
Gjorde en motortvätt på maskinen, det behövdes den var bra smutsig blev nästan som ny när skiten kom bort. Provstartade även motorn för att kolla att allt fungerar som det ska efter ombyggnaden av elsystemet, vill inte stå dom sista dagarna före sjösättning med problem. Den gick igång direkt och allt fungerade som det skulle, det mullrar skönt om V6:an när man står på land. Den fick gå tills den blev riktigt varm så resterna efter motortvätten dunstade bort. Körde dock in glykol igen i kylsystemet kan ju bli kalla dagar o nätter än.
Drog ny kabel till vindrutetorkarna då den gamla visade sig vara totalt upptorkad, fixade även nya fästen i rutramen för kabeln. Det blev till att borra och gänga med M3 för att få fast klämmorna, naturligtvis gick gängtappen av i ett av hålen, men varför skulle det gå smärtfritt. Det löste sig då kabeln döljer det defekta hålet för gängtappens spets sitter där den sitter dvs i hålet.
Har även fixad låsanordningen för ryggstöden blev Bilemas luck lås likadana som jag använt till aktersoffan.
Kommer att ägna dom närmaste dagarna att polera resten av båten. Även dynorna är påbörjade av sambon.
Jaha, så blev det ett rejält bakslag i renoveringen. Kylaggregatet som jag slet med i flera dagar räcker inte för kylskåpet. Provade kapasiteten när det var 24 grader under pressen, det blev "bara" 15 grader i skåpet efter 2 timmars drift. Skit också, men så går det när man ska snåla, förstörde kylväskan alldeles i onödan. Det blev att köpa ett Isotherm aggregat, dyrt men efter läxan med "supercool elementet" så blir det att satsa på bättre grejer. Monteringen var smärtfri nu får man ett litet frysfack också.
Har skrapat bort all silicon tätning runt rutorna då denna börjat ruttna, blir att använda Sikaflex istället.
En dyna är färdig, 5 kvar att sy.
Sidan har ej blivit uppdaterad på ett tag pga att jag glömmer kameran hemma, huvet :-( Usch känner paniken närma sig mycket kvar att göra lite tid kvar till man vill ha båten i sjön.
Då det gick åt skogen med kylen i första försöket (super cool) så blev andra försöket desto bättre, här är grejorna på plats.
Polering av båten har tagit mer tid än beräknat då gelcoten var totalt nergången, särskilt det blågröna däcket har tagit en enorm tid att få ordning på.
Tätning av samtliga rutor och skarvar med sikaflex är klar, tog också längre tid än beräknat.
Monterat spritköket var precis att det fick plats på höjden.
Det fanns ingen stereo i båten och det vill man ju ha en, så platsen för den blev i ett hyllfack. Fick tillverka en festplåt som jag pulverlackade på jobbet. Stereon monterades, blev ganska diskret.
Ska plocka bort drevet för att byta bälgar vet inte när dom är bytta sist så det är lika bra att göra det. För ändamålet så tillverkade jag en drevlyft på en Biltema domkraft. Fick iden av en bild jag såg på nätet. Tror att det kommer att bli lite lättare att hantera drevet när det sitter i drevlyften
Drevet förberett att plocka bort, kommer att ske nu på Lördag 10/5
Ska även försöka hinna med att montera förpulpiten som är ny inköpt
Bytet av bälgarna klart, drevlyften funkade kanonbra tror inte jag klarat det själv utan den. Bara en sak som jävlades och det var att få på avgasbälgen tog några timmar :-(.
Har monterat på förpulpiten gick smidigare än jag trott. Fick dock använda ett par special fötter längs fram då jag inte kommer åt att skruva underifrån där. Fyllde ut kanterna i dom genomgående hålen med epoxy så att risken för fukt inträngning minimeras, sedan var det sikaflex som tätmedel på skruvarna.
Passade på att montera ett 12 volts urtag i cabinen medans epoxyn härdade.