Sommar 2003

Drevet målat och klart

Monterade högtalare i det förliga skottet och det kom på plats i båten, har varit nerplockat för åtkomst av vattentanken då denna var tvungen att rengöras. Var tvungen att såga upp en manslucka i tanken, det saknades nämligen en sådan. Gissa hur det såg ut i tanken efter alla år utan rengöring, BLÄÄ!!!

Torsdag 15/5. Börjar byta impeller men det visar sig att jag fått fel impellersats, vilket mörker, börjar med att ta bort ventilkåporna istället, packningarna ska bytas då det har läckt lite olja.

Packningarna är en historia för sig. VolvoPenta "orginal" packningar skulle en firma här i stan ha 400 kr st för, Otroligt. Köpte dom från Hansen Racing istället 120 kr för bägge och då var det gummi istället för kork.

Det är inte underligt att det läckt olja då man använt enbart silicon som packning, ett elände att få bort där det inte släppt men nu sitter dom nya packningarna där, bara hoppas att det är tätt.

Fredag 16/5. Bytte impellersatsen och monterade den, lite trångt skulle jag vilja säga.

Började även med infästningen till bränsletanken för värmaren. Jag har flyttat den så det blev att göra nytt.

Har även tvättat kapellet ska impregnera det imorgon Lördag.

Båten börjar nu bli så pass färdig att den snart går att sjösätta.

 

Kapellet impregnerat och ligger på tork.

Var tvungen att testa en av dynorna i båten, passade bra och ser bra ut.

Har gett båten ett extra lager med vax pga att den var så nergången i gelcoten, Kör med maskin så det går ganska fort. Nu börjar det snart bli dax för avtäckning :-)))).

Ska städa ur båten och plocka i dynorna i ruffen.

Är en del lister att montera tex runt hurtsarna men det tar jag när båten är i sjön.

 

Onsdag 21/5

Börjar närma sig finalen, har städat ruffen och plockat i dynor och annan bråte.

Hade tänkt att täcka av också men där satte vädergudarna stopp,blev ett himla åskväder så det får vänta några dagar.

 

Söndagen 25/5 bjöd på kalasväder så pressen åkte av båten och ställningen plockades ner.

Ställningen blev lite besvärlig att få ner då jag var själv ute vid båten, men med lite tampar och lite tålamod så gick det till slut.

Nu återstår en spännande sak och det är att få på båten på den nya trailern, vilket är ett okänt kort. Man får hoppas att den håller, jag tycker att den är väl tilltagen men man vet aldrig.

 

Båten har kommit upp på trailern, gick ganska smärtfritt. Den vek sig inte, än så länge i alla fall. Men det märks att båten är tung.

Naturligtvis så passade inte stävstöttan så jag fick förlänga "klykan" ca 15 cm, blev att ta fram svetsen..

Fick båten för långt fram på trailern men det gick inte att knuffa tillbaks den för hand. Det gick att göra med gamla båten men som sagt Coroneten väger mer. Det blev att koppla ett spakblock mellan båt och ett träd och vincha tillbaka ca 15 cm så kultrycket blev rätt.

Är lite orolig att båten inte vill glida av trailern vid sjösättningen då rampen är väldigt flack, särskilt om det är lågvatten. Får kanske dra av den med spakblocket. Återkommer om detta.

Det är Pingstafton och båten ska i sjön, är orolig för hjulaxeln på trailern, tycker dock att den är väl tilltagen men....

Mina farhågor besannas när vi kommer en bit utanför stan så börjar det ryka om ett däck på trailern. Det är bara att konstatera att axeln har vikt sig lite och däcket går emot trailern. Det går inte att köra längre :-((((((..

Tur i oturen så stannar det en bil som sett vad som hänt, det visar sig att killen i bilen jobbar på ett åkeri så han ringer efter en lastbil med kran. Efter ca 45 minuters väntan är dom på plats och båt och trailer lyfts på lastbilen.

Frågan var nu om vi skulle ta hem båten och göra om axeln, men grabbarna med kranbilen tyckte att det är väl lika bra att vi åker och sjösätter båten. Efter kontroll av axeln så konstaterade vi att det går att fixa till den när båten är av så att det går att köra hem trailern tom.

Det är 5 mil från där haveriet hände och till min hemma hamn och 1 mil hem. Grabbarna tog styva tusenlappen för åka ner med båten, enormt billigt i den situationen som vi befann oss i.

Ett stort tack till RCW lyft och transport AB och killen i den gula folka bussen som stannade och fixade transport.

Sjösättning blev i Tyreslöt ca 5 Nm från Moon där jag har båten, då det inte går att komma ner med lastbil där. Fick en längre premiär tur då, och allt verkar fungera så det var positivt i eländet.

Nu måste axeln göras om till hösten och jag kommer att överdim. materialet i den.

 

Båten på plats i hemmahamnen Moon St Anna.

Håller på med lite små plock bla ett motorfäste till reservmotorn, fästet ska gå att plocka bort från badbryggan på ett smidigt sätt. Sitter ivägen om det är på plats permanent. Konstruktionen verkar fungera som jag tänkt mig.

Tyckte att motortempen var lite väl hög enl.mätaren när vi körde bort båten till hamnen, stod ca 5mm från det röda. Har mätt upp den faktiska temperaturen vid givaren med en extern labtermometer den visar 74 grader. Verkar som givaren får fnatt när tempen kommer över 65 grader det blir nästan kortis i den då, den var väldigt linjär upp till 65 grader. Blir att byta senare men nu vet jag i alla fall att tempen är OK när mätaren visar som den gör.

 

030713

Lite dåligt med uppdatering på sidan just nu, det är ju semester och det har inte hänt så mycket med projektet dom senaste veckorna.

Lite bilder från senaste turen till Missjö i St Annas skärgård

 

Men det finns ett orosmoment ang. motorn, den har gått bra tills för några dagar sedan då den helt plötsligt tappade orken. Varvar max 3500 rpm och gör ca 17 knop. Verkar som den tappar en cylinder. Kollat alla tänddelar och ser på 2 av stiften att dom är väldigt rena, kan tyda på vatten i förbränningen :-( Förgasaren rengjord och kollat om det finns vatten i bränslet men det är ok. Lutar starkt åt att ena avgaslimpan rostat sönder ska kolla det i morgon.

 

Har nu provtryckt avgaslimporna, fick tillverka en liten anordning, och det visade sig att limporna är hela. Men det som troligtvis kan vara felet är att det fanns ett läckage i skarven mellan limpan och avgaskröken "knät". Båda knäna var också totalt sönderrostat så det blev att investera i 2 nya sådana från Hansen Racing leverans på 1 dygn, kanonservice. Inte billigt att ha båt 4000 kr kostade kalaset.

Har bara monterat ena sidan än, tar andra i morgon så får vi se om motorn orkar bättre, hoppas det men knäna och packningar var ändå tvunget att bytas.

Det visade sig att det inte var vatten i 1:a cyllen utan bensin syndes när man tog bort stiftet direkt efter provkörning så byte av krökarna gav inget resultat men var ju behövligt ändå. Komp.prov visade 10,5-11,5 kg på alla 6 cylindrar alltså helt ok. Vad tror man då? Jo tändkabeln, tyckte att det var lika bra att byta alla tänddelar utom spolen men inte hjäpte det, sa en hel del fula ord just då. Stiftet blev fortfarande blöt och motorn orkeslös. Då jag såg att insugspackningrna läckte lite olja så det var nästa steg att byta dem, på med startgas ingen reaktion men jag böt packningarna ändå. När jag plockade bort insuget så var packningen gången ner i motorn mot kammen så där tog den tjuvluft och dit når inte startgasen. Provkörning och båtskrället gör fortfarande bara 15-17 knop men jag fick ca 300-400 rpm mera.från 3500 till ca 4000rpm. Då slår det mig hur ser botten ut då båten legat still nästan hela tiden.

Snacka om odling har aldrig varit med om maken en ca 1 cm tjock matta av tulpaner under hela botten, så idag Tisdag 5/8 var det att skrapa botten med en isskrapa som jag mont. på ett skaft. Tog ett par timmar fick inte bort allt men båten tog ett glädje skutt upp till 22 knop. Får man bort alla snäckorna så gör det säkert 3-5 knop till. Så huvud felet var antagligen en brusten insugspackning, Tror även att jag har en för stor propeller på som gör att den inte varvar fullt borde varva 4400 och det har den aldrig gjort. Det positiva med allt strul som varit är att man lär sig hur motorn är uppbyggd.

Till Hösten 2003

Till Våren 2003